Cubitale tunnel syndroom behandeling

Wat is cubitale tunnel syndroom? Cubitale tunnel syndroom is

Wat is cubitale tunnel syndroom?

Het cubitale tunnel syndroom is een aandoening aan de elleboogszenuw. De klachten kunnen worden vergeleken met de pijn bij het stoten van het 'telefoonbotje', waar de plek van de zenuw beter bekend om staat.

Wat is cubitale tunnel syndroom?

Cubitale tunnel syndroom is ...

Cubitale tunnel syndroom - introductie

Cubitale tunnel syndroom is een aandoening door druk op de elleboogszenuw. Deze zenuw, nervus ulnaris, loopt door een uitstulping aan de binnenkant van de elleboog die beter bekend staat als het 'telefoonbotje'. Aangezien de zenuw op deze plek niet wordt beschermd kan men een tintelend gevoel krijgen wanneer hij/zij zich stoot op deze plek. Bij cubitale tunnel syndroom houdt de pijn en het tintelend gevoel aan.

Oorzaken cubitale tunnel syndroom

Druk op de elleboogszenuw kan op verschillende manieren onstaan. Dit kan bijvoorbeeld al door vaak leunen op de binnenkant van de elleboog. Bij sommige patiënten beweegt de zenuw heen en weer wanneer de elleboog gebogen of gestrekt wordt waardoor deze geïrriteerd kan raken.

De druk kan ook onstaan wanneer de elleboog langdurig wordt gebogen, omdat de zenuw dan uitgerekt wordt. Ook door verdikking of verandering van het spierweefsel kan druk op de zeuw ontstaan. Door al dee manieren van druk wordt de werking van de zenuw verminderd.

Symptomen cubitale tunnel syndroom

Vaak voelen patiënten met het cubitale tunnel syndroom pijn, tintelingen en/of een doofgevoel in het gebied van de elleboog, onderarm en/of vingers. Soms straalt de pijn door waardoor mensen moeite hebben met dingen vastpakken 'verlies in het pincetgreep'. Hierdoor laten mensen vaker spullen vallen.

Fysiotherapie bij cubitale tunnel syndroom

Heb je zelf last van cubitale tunnel syndroom en ben je op zoek naar fysiotherapeut die dit behandelt?

Zoek hieronder en fysiotherapeut bij jou in de buurt:

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...