Spierscheur behandeling

Wat is een spierscheur? Een spierscheur is

Wat is een spierscheur?

Een spierscheur treedt vaak op door te snel te intensief sporten zonder een goede trainingsopbouw of door onvoldoende of geen warming-up uit te voeren. Een spierscheur kan erg pijnlijk zijn. Een spierscheur in de kuit wordt ook wel 'zweepslag' genoemd.

Wat is een spierscheur?

Een spierscheur is ...

Spierscheur - introductie

Een spierscheur is een veelvoorkomende blessure bij atletiek tijdens het sprinten of tijdens een afzet. Een spierscheur is erg pijnlijk en komt vaak voor in de kuitspieren en de spieren aan de voor- (quadriceps) of achterzijde (hamstrings) van het bovenbeen.

Spierscheuren zijn te voorkomen door een goede warming-up te doen voor het sporten, een goede trainingsopbouw te hebben, de juiste oefeningen met de juiste techniek uit te voeren en door altijd een cooling-down te doen. Wanneer het toch optreedt kan een fysiotherapeut advies geven hoe je dit moet behandelen.

Oorzaken spierscheur

Een spierscheur kan om verschillende redenen optreden:

• geen of onvoldoende warming-up uitgevoerd
  • geen of geen juiste rekoefeningen uitgevoerd
  • korte of stijve spieren
  • te snelle trainingsopbouw (te intensieve training)
  • eenzijdige training
  • vermoeiheid waardoor kramp kan optreden
  • koude en natte weersomstandigheden
  • geen cooling-down uitgevoerd

Symptomen spierscheur

Wanneer een spierscheur optreedt wordt er vaak ineens heftige pijn gevoeld alsof er met een zweep op de spier wordt geslagen of er op de spier wordt getrapt. Een spierscheur in de kuit wordt daardoor wel eens 'zweepslag' genoemd. Direct na het oplopen van de blessure is lopen vaak lastig en pijnlijk.

In sommige gevallen zijn er weinig pijnklachten in het begin en komen de klachten pas wat later. Er kan een zwelling of bloeduitstorting ontstaan op de plek van de spierscheur.

Fysiotherapie bij spierscheur

Heb je zelf last van een spierscheur en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?