Spondvlolisthesis behandeling

Wat is spondvlolisthesis? Spondvlolisthesis is

Wat is spondvlolisthesis?

Spondvlolisthesis is een ruggenwervel in de onderrug die over een lager gelegen wervel is geschoven. Dit hoeft niet altijd klachten te geven, er zijn mensen die er jaren mee rond lopen zonder het door te hebben.

Wat is spondvlolisthesis?

Spondvlolisthesis is ...

Spondvlolisthesis - introductie

Spondylolisthesis is een verschoven ruggenwervel. Een wervel in de onderrug schuitft over een lager gelegen wervel. Dit hoeft zorgt niet altijd perse voor pijnklachten, maar wanneer het dit wel doet kan een fysiotherapeut helpen om de klachten te verminderen. Rust brengt meestal alleen tijdelijk een verlichting van de pijn.

Oorzaken spondvlolisthesis

Spondylolisthesis kan ontstaan door slijtage tijdens het verouderingsproces (bijvoorbeeld door arthrose). Door de veroudering en slijtage van gewrichten kan de wervel naar voren schuiven. Hiernaast kan het gebeuren door een trauma waarbij het bot boven het gewricht breekt en de wervel ruimte heeft gekregen om naar voren te glijden.

Symptomen spondvlolisthesis

Niet iedereen hoeft klachten te ervaren bij spondvlolisthesis. Veel voorkomende symptomen die voorkomen bij mensen die wel klachten hebben zijn:

• lage rugpijn
  • doof gevoel
  • tintelingen
  • spierverzwakking in de benen
  • moeite met lopen

Fysiotherapie bij spondvlolisthesis

Heb je zelf last van spondvlolisthesis en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...