Hernia behandeling

Wat is hernia? Hernia is

Wat is hernia?

Een hernia is een uitpuiling van een tussenwervelschijf in de ruggenwervel. Wanneer deze op een zenuw drukt kunnen er klachten ontstaan. Vaak vind een hernia plaats in de onderrug.

Wat is hernia?

Hernia is ...

Hernia - introductie

Hernia is een ander woord voor breuk of uitpuiling. Een hernia vind plaats in de ruggenwervel, er puilt dan een tussenwervelschijf uit meestal onderin de rug. Wanneer de uitpuiling drukt op een zenuwwortel ontstaat er pijn die kan uitstralen naar de billen, benen en soms voeten. De meeste hernia's komen voor in de onderste wervels, in de holte van de rug. Een hernia hoeft altijd klachten te geven, sommige mensen lopen rond met een hernia zonder dit te weten.

Oorzaken hernia

Rugklachten of hernia's komen vaak in sommige families vaker voor dan in anderen. Over het algemeen heb je meer kans op rugklachten bij het doen van zwaar werk waarbij veel zwaar tilwerk wordt verricht of vaak bukken nodig is. Dit hoeft niet de oorzaak te zijn voor een hernia, een hernia kaan ook bij licht werk voorkomen.

Vaak komt een hernia vaker voor bij mensen tussen de 25 en 50 jaar, maar het kan ook een verschijnsel zijn van ouder worden. Tussenwervelschijven kunnen ouder en minder stevig worden waardoor deze gaan uitpuilen. Meestal geeft deze vorm minder klachten.

Symptomen hernia

Een hernia hoeft niet altijd rugklachten te geven, maar wanneer dit wel het geval is voelt men een heftige stekende of scherpe pijn. Vaak straalt de pijn door naar de benen die verergert bij tillen, hoesten, niezen en andere bewegingen die druk uitoefenen op de rug.

De pijn kan ook uistralen naar billen en voeten en in sommige gevallen voelt de huid anders aan. De huid kan gevoelloos of geïrriteerd aanvoelen op de plek van de uitpuiling. In sommige gevallen kan men een krachtsverlies ervaren in de spieren. Verschillende soorten van hernia kunnen leiden tot verschillende klachten.

Fysiotherapie bij hernia

Heb je zelf last van hernia en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?