Ziekte van Dupuytren behandeling

Wat is de ziekte van Dupuytren? De ziekte van Dupuytren is

Wat is de ziekte van Dupuytren?

Bij de ziekte van Dupuytren ontstaat er een bobbel op de handpalm door een samentrekking van weefsel. Wanneer de bobbel zich later vormt tot een streng kan dit bewegingsbeperking veroorzaken.

Wat is de ziekte van Dupuytren?

De ziekte van Dupuytren is ...

Ziekte van Dupuytren - introductie

Bij de ziekte van Dupuytren ontstaat er pijn in de palm van de hand door een samentrekking of verkorting van weefsel. Hierdoor ontstaat er in eerste instantie een bobbel op de handpalm die later een streng kan vormen. Vaak begint deze aandoening bij de ringvinger of pink. Hierdoor ontstaat bewegingsbeperking van de vingers en kunnen vingers in sommige gevallen krom blijven staan.

Oorzaken ziekte van Dupuytren

Bij de ziekte van Dupuytren begint met een knobbelt in de handpalm, soms duurt het lang voordat de ziekte verergert. Er wordt verwacht dat de ziekte erfelijk is. Een duidelijke oorzaak is er niet. Meestal treedt het op na het 40e levensjaar en het komt vaker voor bij mannen.

Enkele factoren die een rol kunnen spelen zijn: epilepsie, diabetes, zware arbeid, overmatig alcoholgebruik, roken en verhoogd cholesterol.

Symptonen van ziekte van Dupuytren

Het kan lang duren voor het knobbeltje zich uitbreidt tot een streng. Wanneer er een streng ontstaat kan deze de vinger bij de streng kromtrekken en kan dit ervoor zorgen dat de vingers op een gegeven moment niet meer kunnen bewegen. Vaak ontstaat het bij de ringvinger of pink.

Fysiotherapie bij de ziekte van Dupuytren

Heb je zelf last van de ziekte van Dupuytren en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die klachten kan verhelpen?