Jicht behandeling

Wat is jicht? Jicht is

Wat is jicht?

Jicht is een gewrichtsontsteking die vaak opeens uitbreekt. Vaak komt dit voor in de grote teen, maar kan ook in andere gewrichten uitbreken. Het gewricht wordt rood, opgezwollen, warm en pijnlijk.

Wat is jicht?

Jicht is...

Jicht - introductie

Jicht is een gewrichtsontsteking waarbij het gewricht rood, opgezwollen warm en pijnlijk is. Meestal onstaat jicht spontaan, vaak in de grote teen. Naast de grote teen kan het ook in andere gewrichten zoals de enkel, knie, pols of ergens anders op de voet onstaan. Jicht komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen vaak tussen de 30 en 60 jaar oud.

Vaak komt de eerste of enige aanval maar in één gewricht voor en leidt deze aanval niet tot beschadiging van het gewricht. In sommige gevallen komen de aanvallen terugen kan het in meerder gewrichten tegelijk voorkomen. Wanneer er regelmatig aanvallen uitbreken kan dit wel gewrichten beschadigen waardoor het gewricht zich lastig kan herstellen. Het gewricht wordt hierdoor stijven en pijnlijk tijdens bewegen.

Ook kunnen er jichtknobbels ontstaan, dit zijn kristalophopingen van urinezuur (de oorzaak van jicht) in het gewricht, bot of kraakbeen. Deze ophopingen worden ook wel tophus genoemd. Wanneer de huid rondom een jichtknobbel beschadigd raakt kan er een dikke krijtachtige substantie uit de knobbel komen.

Oorzaken jicht

Jicht is een gevolg van urinezuur dat in het gewricht neerslaat. Dit kan gebeuren wanneer er te veel urinezuur in het bloed plaatsvind. Het urinezuur zorgt voor de ontsteking en de pijn.

Het is tot nog toe onduidelijk waarom sommige mensen en sommige mensen geen jicht krijgen. Vaak wordt het gezien als familiekwaaltje, mensen met familieleden die last hebben van jicht hebben zelf meer kans om hier ook last van te krijgen.

Daarnaast zijn er een aantal dingen die een jichtaanval zouden kunnen aansporen: gebruikvan plastabletten, alcoholgebruik, overmatig eiwitrijk voedsel, overgewicht, een operatie, koorts, snel gewichtsverlies, stoten of verwonden van een gewricht.

Symptomen jicht

Bij jicht is het gewricht rood en opgezwollen. Daarnaast voelt het warm en pijnlijk aan, vooral bewegen kan pijnklachten veroorzaken. Wanneer het gewricht beschadigd door terugkomende jicht aanvallen kan het gewricht stijver worden.

Fysiotherapie bij jicht

Heb je zelf last van jicht en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...