Schouder luxatie behandeling

Wat is schouder luxatie? Schouder luxatie is

Wat is schouder luxatie?

Een schouder luxatie is een andere benaming voor een uit de kom geschoten schouder. De schouderkop bevindt zich niet meer in de schouderkom.

Wat is schouder luxatie?

Schouder luxatie is...

Schouder luxatie - introductie

De schouder is het meest mobiele gewricht in het lichaam die ervoor zorgt dat de arm alle kant op kan bewegen. De schouder bestaat uit verschillende delen. De gewrichtskop, gewrichtskom en het schouderblad. Het kapsel en de spieren rondom de schouder (rotator cuff spieren) zorgen ervoor dat de delen op hun plek blijven en de schouder stabiel blijft.

Wanneer de schouderkop niet meer in de kom zit wordt dit een luxatie genoemd. In de volksmond is de schouder uit de kom geschoten.

Oorzaken schouder luxatie

Een schouder luxatie kan plotseling ontstaan door een val of wanneer de arm met grote kracht opzij en naar buiten is gedraaid. In de meeste gevallen is er van te voren al een beschadiging in het kapsel geweest, of een spier- of gewrichtsscheur (labrumscheur).

In sommige gevallen is er geen duidelijke oorzaak. Bij sommige mensen ishet kapsel en het bandapparaat in de schouder over het algemeen slap waardoor het eerst kan voorkomen, de schouder is bij deze mensen instabiel.

Symptomen schouder luxatie

Een schouder luxatie kan naar voren en naar achteren schieten. Naar voren komt verreweg het meeste voor en is zeer pijnlijk. Naar achteren komt minder vaak voor en wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

Fysiotherapie bij schouder luxatie

Heb je zelf last van schouder luxatie en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?