Peesontsteking knie behandeling

Wat is knie peesontsteking? Knie peesontsteking is

Wat is knie peesontsteking?

Een peesontsteking is een irritatie van de aanhechting van een spier naar een bot. De oorzaak hiervan is overbelasting. Herstel kan vaak lang duren, omdat pezen een slechte bloeddoorloop hebben.

Wat is knie peesontsteking?

Knie peesontsteking is...

Peesontsteking knie - introductie

Wanneer een pees overbelast wordt kunnen er kleine scheurtjes ontstaan. Hierdoor onstaat niet perse een ontsteking, maar wel irritatie. Eigenlijk zou een peesontsteking beter een peesblessure genoemd kunnen worden. Een pees heeft een slechte doorbloeding, daarom kan het herstel lang duren.

In de knie zijn verschillende pezen aanwezig zoals de hamstring, quadriceps, de patellapees en iliotibialis. Aangezien de pezen verantwoordelijk zijn voor bewegingsmogelijkheden van de knie en het been kan een ontsteking hier een grote impact op hebben.

Oorzaken peesontsteking knie

Vaak begint een peesontsteking bij en plotse draaibeweging van de knie of het been. Ook door het ouder worden worden de pezen zwakker en brozer, waardoor de kans op een peesontsteking groter wordt.

Sporten waarbij mensen snel en flexibel moet beweging tijdens het lopen en sporten op ongelijk terrein geven een verhoogd risico. Denk aan hardlopen, skiën, basketbal, tennis en voetbal.

Symptomen peesontsteking knie

Vaak voelen mensen als eerst een lichte steek in de knie, vooral bij beweging. De pijn neemt toe wanneer men niet rust. Vaak vindt deze pijn plaatst onder de knieschijf, de knie kan opzwellen, rood worden en warm aanvoelen. In het begin is traplopen of een helling op- of aflopen vooral pijnlijk en later zal de pijn toenemen en ook bij gewoon lopen aanwezig zijn.

Een peesontsteking in de knie kan ook vochtophoping veroorzaken.

Fysiotherapie bij peesontsteking knie

Heb je zelf last van peesontsteking in de knie en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...