Parkinson behandeling

Wat is parkinson? Parkinson is

Wat is Parkinson?

Parkinson is een chronische ziekte die het aansturen van spieren bemoeilijkt wat dagelijkse bewegingen belemmert. Ook kan het klachten zoals verwardheid, slaapproblemen en concentratieproblemen met zich meenemen.

Wat is parkinson?

Parkinson is ...

Parkinson - introductie

Parkinson is een chronische aandoening die aansturing van de spieren bemoeilijkt. Hierdoor hebben mensen met Parkinson moeite met dagelijkse bewegingen zoals lopen of bijvoorbeeld omdraaien in bed. Hiernaast kunnen slaapproblemen, verwardheid, depressies, concentratieproblemen en geheugenstoornissen optreden.

De klachten van Parkinson worden vaak geleidelijk aan erger. Al heeft Parkinson geen invloed op levensverwachting, het heeft wel invloed op de kwaliteit van leven, aangezien het zelfstandig leven soms moeilijk kan maken.

Oorzaken Parkinson

De ziekte van Parkinson ontstaat door een tekort aan dopamine in de hersenen. Dit gebeurt wanneer de zenuwcellen die dopamine produceren beschadigd raken. De oorzaak van de beschadiging is nog onbekend. Dopamine stuurt signalen door van de ene naar de andere hersencel, wanneer er een tekort is aan deze zogenaamde neurotransmitters wordt het lastiger om bewegingen van de spieren door te sturen.

Symptomen Parkinson

Klachten van Parkinson zijn:

• beven (tremoren)
  • spierstijfheid
  • bewegingstraagheid
  • gebogen houding

Hier naast krijgen sommige mensen last van depressies, geheugenstoornissen of concentratieproblemen. Al is het soms makkelijker beweging te vermijden, blijven bewegen heeft een positieve uitwerking op de klachten.

Fysiotherapie bij parkinson

Heb je zelf last van parkinson en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die hierbij kan helpen?