COPD behandeling

Wat is COPD? COPD is

Wat is COPD?

COPD is een chronische longziekte door een vernauwing van de luchtwegen. Hierdoor kan men last krijgen van kortademigheid, hoesten en benauwdheid. Ook de conditie van patiënten verslechterd.

Wat is COPD?

COPD is ...

COPD - introductie

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Dit is een chronische longziekte met een vernauwing van de luchtwegen. Patiënten met COPD hebben moeite met ademhalen, omdat dit erg veel energie kost. Hierdoor hebben mensen met COPD ook te neiging om lichamelijk inspanning te vermijden. Hierdoor gaat de conditie erg achteruit, terwijl het juist belangrijk is om te blijven bewegen. Beweging kan ervoor zorgen dat patiënten zich minder ziek voelen.

Oorzaken COPD

De oorzaak van COPD is een langdurige beschadiging van luchtwegen en longen. Vaak komt deze beschadiging door een prikkeling die komt door roken, roken is één van de hoofdoorzaken van COPD.

Het inademen van schadelijke stoffen zoals tabak van een sigaret kan een ontstekingsproces aanwakkeren in de longen. Als deze onsteking aanhoudt kunnen mensel last krijgen van kortademigheid, benauwdheid en slijm ophoesten.

Mensen die niet roken kunnen ook COPD krijgen, vaak door langdurig contact met stoffige of giftige lucht. Dit kan gebeuren door bijvoorbeeld slechte werkomstandigheden of vaak in ruimtes doorbrengen met slechte ventilatie.

Symptomen COPD

Vaak begint COPD met kortademigheid die wordt gemerkt bij lichamelijk inspanning. Er wordt vaak gesproken over een 'rokershoestje'. Kortademigheid en hoesten gaat samen met benauwdheid wat vaak erg vermoeiend is.

Op langere termijn worden de klachten heftiger en passen patiënten vaak ongemerkt hun bezigheden aan door verslechterende conditie. Door minder te bewegen lijkt het of er minder klachten zijn, maar intussen verergen de klachten op deze manier sneller.

Fysiotherapie bij COPD

Heb je zelf last van COPD en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die kan helpen bij meer beweging?