Bursitis behandeling

Wat is bursitis? Bursitis is

Wat is bursitis?

Bursitis is een ander woord voor slijmbeursontsteking. Dit kan ontstaan in gewrichten, die hierdoor opgezwollen en pijnlijk aanvoelen. Veel voorkomende plekken zijn schouder, knie, heup, elleboog en enkel.

Wat is bursitis?

Bursitis is ...

Bursitis - introductie

Bursitis is een ander woord voor slijmbeursontsteking. Slijmbeurzen komen overal in het lichaam voor, de meest voorkomende plaatsen waar slijmbeurzen ontstoken raken zijn de schouder, knie, heup, elleboog en enkel.

Slijmbeurzen zijn een soort kussentjes gevuld met vocht die zich bevinden tussen pezen en botten van een gewricht. Deze zorgen ervoor dat het gewricht zich soepel kan bewegen. De slijmbeurs zit dicht bij de aanhechting van de pees, daardoor wordt het vaak verward met een peesontsteking. De klachten van beide aandoeningen zijn vergelijkbaar.

Oorzaken bursitis

Vaak wordt een bursitis veroorzaakt door overbelasting. Wanneer pezen en botgewricht veel wrijving uitoefenen op de slijmbeurs kan het geïrriteerd en uiteindelijk ontstoken raken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij langdurig deze positie of beweging maken zoals lang op je knieën zitten of lang op je ellebogen leunen. Naast overbelasting kan een slijmbeursontsteking ook ontstaan door plotselinge druk door vallen of stoten.

Bovenstaande gevallen worden acute slijmbeursontsteking genoemd. Er kan ook sprake zijn van chronische slijmbeursontsteking. Hierbij is langdurige en lichte overbelasting de oorzaak, wanneer een persoon bijvoorbeeld voor zijn of haar werk vaak eenzijdige druk uitoefend op de slijmbeurs in een gewricht.

In andere gevallen kan een slijmbeursontsteking onstaan door een bacteriële infectie (septische slijmbeursontsteking).

Symptomen bursitis

Een bursitis is duidelijke zichtbaar. De slijmbeurs is opgezwollen en voelt pijnlijk aan. Ook kan de plek warm aanvoelen en erg rood zijn. Ook beweging kan pijn veroorzaken aangezien de pees minder ruimte heeft voor beweging door de zwelling.

Fysiotherapie bij bursitis

Heb je zelf last van bursitis en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Zoek hieronder naar een fysiotherapeut bij jou in de buurt: