Peesontsteking heup behandeling

Wat is heup peesontsteking? Heup peesontsteking is

Wat is heup peesontsteking?

Een peesontsteking is en irritantie van de aanhechting van een spier naar een bot. De oorzaak is overbelasting. Herstel kan vaak lang duren, omdat pezen een slechte bloeddoorloop hebben.

Wat is heup peesontsteking?

Heup peesontsteking is...

Peesontsteking heup - introductie

Wanneer een pees overbelast wordt kunnen er kleine scheurtjes ontstaan. Hierdoor onstaat niet perse een ontsteking, maar wel irritatie. Eigenlijk zou een peesontsteking beter een peesblessure genoemd kunnen worden. Een pees heeft een slechte doorbloeding, daarom kan het herstel lang duren.

De heupen hebben als hoofdtaak het volledige lichaamsgewicht te ondersteunen, daardoor zijn er veel spieren aanwezig in de heupen die zorgen voor krachtige en doeltreffende bewegingen. Daardoor is het makkelijk te pezen in de heup te beschadigen, het gaat dan meestal om de pees aan de zijkant van de heup (tractus iliobialis).

Oorzaken peesontsteking heup

Een peesontsteking gebeurt door overbelasting. Vaak dezelfde beweging herhalen kan de oorzaak zijn, voor de heupen kan dit komen door joggen, tennissen of beweging op een ongelijke ondergrond.

Ook bij het verhogen van intensiteit van sporten of de duur van de oefeningen kan leiden tot blessure. Vooral als men ineens zijn of haar sportroutine aanpast zonder voorbereiding of warming-up.

Symptomen peesontsteking heup

In het beging is vooral beweging pijnlijk en neemt de pijn af tijdens de rust. Wanneer het echter niet wordt behandelt zal de pijn ook niet meer verdwijnen tijdens rust. Hiernaast kan het gebied rond de ontsteking opzwellen, rood worden en warm aanvoelen.

Benen ne heupen bewegen kan pijnlijk zijn, daarnaast kan opstaan uit een liggende of zittende houding moeilijk/pijnlijk worden. Aangezien het gewricht na een tijdje stijf kan worden wordt autorijden, traplopen en voorwerpen opraken steeds moeilijker.

Fysiotherapie bij peesontsteking heup

Heb je zelf last van peesontsteking in de heup en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...