Peesontsteking pols behandeling

Wat is pols peesontsteking? Pols peesontsteking is

Wat is pols peesontsteking?

Een peesontsteking is een irritatie van de aanhechting van een spier naar een bot. De oorzaak hiervan is overbelasting. Herstel kan vaak lang duren, omdat pezen een slechte bloeddoorloop hebben.

Wat is pols peestontsteking?

Pols peesontsteking is...

Peesontsteking pols - introductie

Wanneer een pees overbelast wordt kunnen er kleine scheurtjes ontstaan. Hierdoor onstaat niet perse een ontsteking, maar wel irritatie. Eigenlijk zou een peesontsteking beter een peesblessure genoemd kunnen worden. Een pees heeft een slechte doorbloeding, daarom kan het herstel lang duren.

De pezen in de pols zorgen voor de aanhechting van de spieren van de onderarm aan de pols of hand. Door overmatig gebruik, het herhalen van belastende oefeningen of kleine letsels kunnen zorgen voor een peesontsteking.

Oorzaken peesontsteking pols

Polsen maken veel bewegingen, voor wordt steeds dezelfde beweging herhaald. Daarnaast worden er soms krachtige bewegingen gemaakt met de pols zoals gooien of vangen van een bal.

Risico acitiviteiten zijn:

• lange tijd met een computer werken, zowel typen als gebruik van de muis
  • werken aan een lopende band, constant dezelfde beweging
  • langdurig werken met een naaimachine
  • sporten zoals tennis, heffen van gewichten, bowlen, honkbal

Oudere mensen verliezen elasticiteit van de pezen door het normale verouderingsproces wat de kans op een peesontsteking vergroot.

Symptomen peesontsteking pols

Vaak wordt er vooral pijn gevoeld aan de pols wanneer er druk op wordt uitgeoefend. Deze pijn vind vooral plaats op het smalste deel van de pols, de overgang van onderarm naar de hand. Wanneer de pols geen rust krijgt zal de pijn toenemen en constant van duur worden.

Er kan een zwelling en stijfheid onstaan waarbij de pols rood en warm wordt. Ook beweging in bepaalde richtingen kunnen pijnlijk worden.

Fysiotherapie bij peesontsteking pols

Heb je zelf last van peesontsteking in de pols en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...