CVA behandeling

Wat is CVA? CVA is

Wat is CVA?

CVA staat beter bekend als een beroerte. Bij een beroerte kunnen lichmelijke beperkingen onstaan zoals problemen met lopen en praten. Ook gedragsveranderingen kunnen gevolgen zijn van CVA.

Wat is CVA?

CVA is ...

CVA - introductie

CVA staat voor 'cerebro vasculair accident', vertaald betekend dit letterlijk een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen. Deze term staat beter bekend als een beroerte. Een beroerte kan vele gevolgen hebben en zo ook lichamelijke zoals: problemen met lopen, praten, niet 'meewerkende' lichaamsdelen. Na een beroerte moeten mensen hierdoor vaak revalideren.

Oorzaken CVA

Een CVA of beroerte onstaat door beschadiging in het hersenweefsel. Dit komt in de meeste gevallen door een afsluiting van een bloedvat, maar het kan ook een gevolg zijn van een bloeding.

Symptomen CVA

De symptomen verschillen per patiënt aangezien een beroerte verschillende gevolgen kan hebben. Het kan zijn dat er lichamelijk problemen optreden zoals moeite met lopen, moeite met het gebruiken van de armen en moeite met praten. Sommige mensen merken na een beroerte ook gedragsveranderingen.

Fysiotherapie bij CVA

Heb je zelf last van CVA en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?