Dystrofie behandeling

Wat is dystrofie? Dystrofie is

Wat is dystrofie?

Bij dystrofie ervaren patiënten continue pijn in een ledemaat. Vaak is dit het gevolg van een ongeval of letsel. Dit kan zijn na een medische behandeling maar ook klein letsel zoals een kneuzing kan dystrofie veroorzaken.

Wat is dystrofie?

Dystrofie is ...

Dystrofie - introductie

Dystrofie staat ook wel bekend als CRPS-1 (Complex regionaal pijnsyndroom). Bij deze aandoeningen hebben patiënten continue diffuse pijn in een ledemaat. Deze pijn is vaak een brandend gevoel en treedt meestal op na een letsel. Het kan al ontstaan bij een licht letsel zoals kneuzing van de hand. Het pijnlijke gevoel, de spierwerking en de doorbloeding varieerd vaak.

Het syndroom kan voorkomen bij alle leeftijden, maar komt vooral voor bij vrouwen. Ongeveer 75% meer vrouwen dan mannen hebben last van CRPS. Het treedt vaak op in pols, hand, onderarm, schouder, enkel of voet. Bij dystrofie is er geen sprake van aantoonbare zenuwschade.

Oorzaken dystrofie

Vaak is een trauma of ongeval de oorzaak van dystrofie. Vaak bij een ongeval inclusief medische behandeling zoals een operatie, maar zelf alleen een injectie kan de oorzaak zijn. Dit wordt dan posttraumatische dystrofie genoemd. Toch kan ook een klein letsel zoals een kneuzing ook dystrofie veroorzaken. Er is geen bewijs voor psychische oorzaken, maar mogelijk zijn immobilisatie, stress en depressie ook dystrofie kunnen veroorzaken.

Er wordt gedacht dat dystrofie te maken heeft met lokale onstekingen die het centrale zenuwstelsel veranderen.

Symptomen dystrofie

Patiënten met dystrofie kunnen de volgende klachten hebben:

• continue pijn
  • gevoelsstoornissen
  • temperatuurverandering
  • zwelling
  • zweten
  • motorische stoornis (bijvoorbeeld spierzwakte, spasmen)
  • haar- en nagelafwijkingen

Fysiotherapie bij dystrofie

Heb je zelf last van dystrofie en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?