Tenniselleboog behandeling

Wat is een tenniselleboog? Een tenniselleboog is

Wat is een tenniselleboog?

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog is ...

Tenniselleboog - introductie

Een tenniselleboog is een pijnlijke chronische prikkelingstoestand in de arm. Een tenniselleboog wordt veroorzaakt door overbelasting. Niet alleen tijdens tennissen, maar ook bijvoorbeeld na zwaar handwerk, zoals poetsen of tillen van bijvoorbeeld kinderen.

De tenniselleboog is een veel voorkomende blessure. De medische term is epicondylitis lateralis. Een tenniselleboog komt bij 2% van de bevolking voor.

De tenniselleboog is een overbelastingssyndroom. Dit houdt in dat de pees van de strekspieren van de hand zijn overbelast. Deze strekspieren bevinden zich in de onderarm, en lopen over het polsgewricht en hechten aan op de buitenkant van de elleboog (laterale epicondyl). Op deze plek onstaan de klachten

Oorzaken tenniselleboog

Er zijn verschillende oorzaken van het ontstaan van een tenniselleboog. Het ontstaan heeft dus niet altijd met tennis te maken (slechts in een paar procent is dit het geval).

Bij langdurige en intensieve (herhaalde) belasting van de strekspieren kan overbelasting ontstaan, hieronder enkele voorbeelden van mogelijke oorzaken:

• foutieve techniek bij het tennissen (backhand)
  • te zwaar of te licht racket
  • te dikke of te dunne grip
  • dragen van zware boodschappentassen

• wasgoed uitwringen
  • kinderen optillen
  • ramen lappen en poetsen
  • zwaar autostuur hanteren

• beeldschermwerk, door het langdurig aanspannen bij het "muizen" en typen.

De oorzaak van een epicondylitis is overbelasting van de pezen/spieren van de strekkers (extensoren) van de onderarm. Dit kan gebeuren door langdurige overbelasting waarbij de spier langdurig te veel belast wordt.

Symptomen tenniselleboog

Bij een tenniselleboog is er pijn ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog, soms uitstralend naar de onderarm en pols en zelden uitstraling naar buitenzijde bovenarm en schouder. De pijnklachten treden op, of verergeren wanneer de strekspieren van de pols en de hand worden aangespannen, bijvoorbeeld als we iets met de hand op willen pakken.

Een tenniselleboog geeft pijn ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog, vooral bij werkzaamheden zoals schilderen, timmeren en ramen zemen.

Fysiotherapie bij een tenniselleboog

Heb je zelf last van een tenniselleboog en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?