Rugpijn behandeling

Wat is rugpijn? Rugpijn is

Wat is rugpijn?

Rugpijn komt bij veel mensen van alle leeftijden voor. Wanneer het langer dan 6 weken aanhoudt kan de huisarts u doorverwijzen naar een fysiotherapeut om te kijken of te klachten te verhelpen zijn.

Wat is rugpijn?

Rugpijn is ...

Rugpijn - introductie

De meeste mensen hebben wel eens last van pijn in de rug vooral in de onderrug. Lage rugpijn, ook wel spit of lumbago genoemd, is pijn tussen de onderste ribben en de billen. Dit kan hevige pijn zijn, vooral tijdens het bewegen. Deze pijn komt voor bij alle leeftijden.

Vaak is lage rugpijn niets ernstig en gaat dit binnen ongeveer zes weken weer over, daardoor zal een huisarts binnen zes weken nog geen doorverwijzing geven voor de klachten. Wanneer de klachten na zes weken wel aanhouden kan de huisarts doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Als de pijn langer dan drie maanden aanhoudt wordt er gesproken van chronische rugpijn.

Oorzaken rugpijn

De oorzaak van lage rugpijn of rugpijn in het algemeen hoeft niet altijd duidelijk te zijn, het kan door verschillende dingen komen. Het kan komen door overbelasting door verkeerde bewegingen, verkeerd tillen, slechte lichamelijke conditie, verkeerde houding, overgewicht of te zware borsten.

Daarnaast kunnen psychosociale factoren (bijvoorbeeld stress en werkdruk) in combinatie met lichamelijke belasting ene negatief effect hebben op rugpijn. Sommige mensen gaan juist beweging vermijden door de pijn, maar dit verergert de pijn juist.

Symptomen rugpijj

Bij lage rugpijn uit de pijn zich in de onderrug tussen de onderste ribben en de billen. Wanneer iemand met rugpijn de controle over darmen of blaas verliest, in de nacht wakker wordt van de pijn, langdurig koorts heeft of veel is afgevallen zonder duidelijke reden is het verstandig contact op te nemen met een huisarts.

Fysiotherapie bij rugpijn

Heb je zelf last van rugpijn en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?