CANS behandeling

Wat is CANS? CANS is

Wat is CANS?

CANS is een verzamelnaam voor klachten in de armen, nek en schouders. Aandoeningen zoals cervicale hernia en schouder instabiliteit vallen hier bijvoorbeeld onder. Vaak ontstaan ze door vaak dezelfde beweging of houding bijvoorbeeld door een bepaald beroep.

Wat is CANS?

CANS is ...

CANS - introductie

CANS staat voor complaints of arm, neck and/or shoulder, oftwel klachten in arm, nek en/of schouder. Je kunt het dus zien als een soort verzamelnaam voor verschillende klachten. Onder specifieke CANS vallen 23 verschillende aandoeningen zoals bicepspees tendinose, cervicale hernia (nek) of instabiliteit in de schouder.

Naast specifieke CANS is er ook een groep A-specifieke CANS, bij deze groep is er vaak geen (medische) oorzaak te vinden.

Oorzaken CANS

CANS kan zich op verschillende manieren ontwikkelen:

• Fysieke lichamelijke belasting: vaak dezelfde beweging, continue kracht zetten in een verkeerde houding leidt tot overbelasting.
  • Psychosociale belasting: stress, hoge werdruk kan leiden tot een verhoogde spierspanning.
  • Persoonsgebonden factoren: er wordt gedacht dat perfectionisme en iemands fysieke en mentale belastbaarheid zich kan uiten in CANS klachten.

CANS komt vaak voor bij mensen met een kantoorfunctie, maar ook dagelijkse activiteiten kunnen snel leiden tot CANS: huishouden doen, bespelen van een muziekinstrument, spelen van tennis.

Symptomen CANS

CANS uit zich in verschillende klachten:

• pijn
  • stijheid
  • onhandigheid
  • krachtverlies
  • tintelingen in arm/nek/schouder-regio dat kan doorstralen naar handen en vingers

Fysiotherapie bij CANS

Heb je zelf last van CANS en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?