Bechterew behandeling

Wat is bechterew? Bechterew is

Wat is bechterew?

Bechterew is een reumatische ontstekingsziekte die voornamelijk in de wervelkolom plaatsvindt. Hierdoor ontstaat pijn en stijfheid. De ziekte is chronisch, maar de klachten kunnen wel behandelt worden zodat patiënten kunnen blijven functioneren.

Wat is bechterew?

Bechterew is...

Bechterew - introductie

Bechterew is een reumatische ontstekingsziekte die voornamelijk in de wervelkolom plaatsvindt. Vaak hebben patiënten last van pijn en stijfheid in de rug die het ergst zijn in de vroege octend.

Het kan ook ontstaan in de gewrichten  van de armen, benen en peesscheden (zoals de achillespees). Een ontsteking in het gewricht gaat vaak samen met zwelling en pijn. Beweging vermindert de klachten van de ziekte van Bechterew.

Één op de vijfhonderd Nederlanders heeft de ziekte van Bechterew en dit komt voornamelijk voor bij mannen. De ziekte komt nauwelijks voor bij de jonge werkende bevolking.

De ziekte wordt vaak pas laat herkend, vaak kan er op röntgenfoto's een verstijving van de wervelkolom te zien zijn. Patiënten lopen vaak al jaren met pijn en stijfheidsklachten rond.

Oorzaken bechterew

De oorzaak van de ziekte is tot nog toe onbekend. Het is wel bekend dat de ziekte waarschijnlijk erfelijk is. Bechterew is een chronische ziekte, maar de klachten kunnen wel behandelt worden. Vaak kunnen patiënten geholpen worden met medicijnen en lichamelijke oefeningen.

Symptomen bechterew

Kenmerken van klachten bij de ziekte van bechterew zijn:

• stijfheid
  • rugpijn
  • pijn in de bilstreek en/of bekken
  • vermoeidheid

Fysiotherapie bij bechterew

Heb je zelf last van bechterew en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?