Bursitis hiel behandeling

Wat is een bursitis hiel? Een bursitis hiel is

Wat is een bursitis hiel?

Een bursitis hiel is een slijmbeursontsteking in de hiel, deze onstaat door overmatige druk op de slijmbeurs door activiteiten zoals wandelen en hardlopen. De hiel voelt pijnlijk aan en er kan opgezwollen zijn.

Wat is een bursitis hiel?

Een bursitis hiel is ...

Bursitis hiel - introductie

Een bursitis hiel is een slijmbeursontsteking in de hiel. Bij een slijmbeursontsteking van de hiel doet de achterkant van de enkel zeer, vooral tijdens activiteiten zoals wandelen, rennen en springen.

De slijmbeurs bevind zich achter de achillespees en beschermt de pees van het hielbot. Deze slijmbeurs wordt de achilles bursa genoemd. Soms kan een object zoals een schoen extra druk geven op de hiel, wat extra druk uitoefend op de achilles bursa.

Oorzaken bursitis hiel

Een slijmbeursontsteking ontstaat meestal door herhaalde langdurige activiteiten. Overbelasting door overmatig kuitsamentrekking door bijvoorbeeld veel lopen, rennen etcetera kan ook een oorzaak vormen.

Naast overbelasting en herhaalde beweging kan een slijmbeursontsteking ook plotseling ontstaan door een harde klap of trap op de slijmbeurs in de hiel.

Symptomen bursitis hiel

Mensen met een bursitis in de hiel voelen vaak pijn wanneer zij wandelen, traplopen, rennen en springen. Ook wanneer zij rust nemen na één van deze activiteiten kan de pijn even toenemen. Vaak is de pijn 's nachts of vroeg in de ochtend het ergst.

Pijn kan toenemen door te strakke of juist erg losse schoenen, wanneer deze langs de slijmbeurs schuren. Er kan een zwelling te zien zijn op de hiel die erg gevoelig is.

Fysiotherapie bij een bursitis hiel

Heb je zelf last van een bursitis hiel en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?