Etalagebenen behandeling

Wat zijn etalagebenen? Etalagebenen zijn

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen onstaan door een tekort aan zuurstoftoevoer naar de benen wat kan leiden tto klachten tijdens activiteiten zoals lopen en fietsen. De klachten nemen weer af tijdens het rusten.

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen zijn ...

Etalagebenen - introductie

Beenspieren hebben tijdens activiteiten zoals lopen meer zuurstof nodig dan tijdens rust. Zuurstof wordt door het lichaam gevoeld door de bloedvaten, slagaders. Wanneer slagaders vernauwd raken, door aderverkalking, kunnen er klachten optreden omdat er niet genoeg zuurstof aangevoerd kan worden. Deze aandoending wordt ook wel claudication intermittens genoemd.

Wanneer er niet genoeg zuurstof aagevoerd kan worden ontstaan er pijnklachten tijdens het lopen, het zuurstofgehalte kan weer aangevuld worden tijdens rust dus de klachten zullen afnemen wanneer je stilstaat.

Oorzaken etalagebenen

De oorzaak voor etalagebenen is een vernauwing in de slagaders door adverkalking. Mensen met hart- en vaatziekten hebben een hoger risicofactor voor het krijgen van etalagebenen. Ook roken is een hoge risicofactor.

Over het algemeen hebben mensen met een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, overgewicht of suikerziekte grotere kans om last te krijgen van etalagebenen. Deze risicofactoren kunnen elkaar versterken, beweging is van groot belang om etalagebenen te voorkomen.

In sommige gevallen zijn etalagebenen een familiekwaaltje en is het niet te voorkomen.

Symptomen etalagebenen

Bij etalagebenen ontstaan de klachten tijdens een stukje lopen. Pijn, kramp en vermoeiheid komt opzetten in de benen, stilstaan helpt om de pijn te laten zakken. Vandaar de naam 'etalage' benen, omdat het lijkt of je constant even stilstaat om in een winkeletalage te kijken.

Soms worden de klachten pas erger wanneer je sneller gaat lopen, fiets, traploopt of loopt op een moeilijkere ondergrond zoals op het strand.

Fysiotherapie bij etalagebenen

Heb je zelf last van etalagebenen en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?