Enkeldistorsie behandeling

Wat is enkeldistorsie? Enkeldistorsie is...

Wat is enkeldistorsie?

Een verstuikte enkel wordt ook wel enkeldistorsie genoemd, hierdoor worden meestal de buitenste enkelbanden opgrekt of beschadigd. Ook kan deze volledig scheuren.

Wat is enkeldistorsie?

Enkeldistorsie is ...

Enkeldistorsie - introductie

Een verstuikte enkel wordt ook wel enkeldistorsie genoemd. Je enkel wordt beschermd en verstevigd door een gewrichtskapsle, pezen en je enkelbanden. Wanneer je je enkel verstuikt worden vaak de buitenste enkelbanden uitgerekt, hierdoor ontstaan er kleine scheurtjes of scheurt de enkelband volledig. Hierdoor kan de enkel dik en blauw worden.

Oorzaken enkeldistorsie

De oorzaak van enkeldistorsie of verzwikking is het teveel naar buiten kiepen van de enkel. Door een verzwikking kiept de enkel naar buiten en worden de enkelbanden te ver uitgerekt. Hierdoor kan er beschadiging ontstaan. Vaak gebeurt dit tijdens het sporten door een verkeerde beweging.

Symptomen enkeldistorsie

Bij enkeldistorsie voelt de enkel pijnlijk aan en kan deze opzwellen en blauw worden. Het kan zijn dat een enkelbandblessure chronisch wordt. In dit geval blijft de enkel pijnlijk en instabiel, waardoor het voelt alsof de enkel snel weer om kan zwikken. Dit kan op lange termijn leiden tot minder kracht in de enkel en verminderde coördinatie.

Fysiotherapie bij enkeldistorise

Heb je zelf last van een tenniselleboog en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?