Subacromiaal impingementsyndroom

Wat is subacromiaal impingementsyndroom? Subacromiaal impingementsyndroom is

Wat is subacromiaal impingementsyndroom?

Subacromiaal impingementsyndroom is een inklemming van een pees of slijmbeurs in de schouder, in het gebied aan de zijkant van het schouderblad. Dit zorgt voor pijn en functiebeperking van de schouder.

Wat is subacromiaal impingementsyndroom?

Subacromiaal impingementsyndroom is ...

Subacromiaal impingementsyndroom - introductie

Subacromiaal impgingementsyndroom is een verzamelnaam voor slijmbeurs- en peesaandoeningen in en rond het schoudergewricht. Het gaat hier om het gebied onder het acromion wat zich bevindt aan de zijkant van het schouderblad. Onder dit deel bevinden zich de kop en de kom van het schouder gewricht en de ruimte hiertussen is de subacromiale ruimte. Impingement betekent letterlijk 'inklemming'.

Subacromiaal impingementsyndroom is dus een beklemming van een pees of slijmbeurs in de schouder. Deze aandoening komt vooral voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar oud. Subacromiaal impingementsyndroom valt onder CANS (complaints of the arm, neck and/or shoulder).

CANS>>

Oorzaken subacromiaal impingementsyndroom

Door overbelasting kunnen pezen en slijmbeurzen geïrriteerd of ontstoken raken, dit kan gebeuren door lang te werken met de armen boven de schouders of ineens door een val op de arm of schouder. Wanneer een pees of slijmbeurs geïrriteerd is zwelt deze op waardoor er minder ruimte is tussen de schouderkop en het schouderblad.

Ook kan subacromiaal impingementsyndroom veroorzaakt worden door instabiliteit van de schouder.

Instabiliteit van de schouder >>

Symptomen subacromiaal impingementsyndroom

Door het subacromiaal impingementsyndroom kan de schouder niet meer soepel bewegen. Er vindt vooral pijn in de bovenarm plaats bij het zijwaarts optillen van een object. Bij zijwaartse en draaiende bewegingen kan er sprake zijn van minder kracht. Vaak wordt de pijn vooral 's nachts gevoeld, als men op de schouder ligt.

Fysiotherapie bij subacromiaal impingementsyndroom

Heb je zelf last van subacromiaal impingementsyndroom en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?