Peesontsteking behandeling

Wat is peesontsteking? Peesontsteking is

Wat is peesontsteking?

Een peesontsteking is een irritatie van de aanhechting van een spier naar een bot. De oorzaak hiervan is overbelasting. Herstel kan vaak lang duren, omdat pezen een slechte bloeddoorloop hebben.

Wat is peesontsteking?

Peesontsteking is ...

Peesontsteking - introductie

Wanneer een pees overbelast wordt kunnen er kleine scheurtjes ontstaan. Hierdoor onstaat niet perse een ontsteking, maar wel irritatie. Eigenlijk zou een peesontsteking beter een peesblessure genoemd kunnen worden. Een pees heeft een slechte doorbloeding, daarom kan het herstel lang duren.

Peesontstekingen komen vooral voor in de pols, hiel, schouder, heup, knie en achillespees. Een voorbeeld van een peesontsteking is een tenniselleboog.

Oorzaken peesontsteking

De oorzaak van een peesontsteking is voornamelijk overbelasting, bijvoorbeeld tijdens het sporten of door vaak dezelfde beweging uit te voeren. Naarmate je ouder wordt neemt de kans op een peesonsteking toe, omdat de kwaliteit van de pezen afneemt. Dit gebeurt ook als je weinig beweegt.

Symptomen peesontsteking

De belangrijkste symtomen zijn pijn en irritatie. In sommige gevallen is de plek waar de pees zich bevindt rood en opgezwollen en voelt deze 's ochtends stijf. In het begin stadium is de pijn alleen aanwezig bij zware inspanning. Later kan de pees ook pijnlijk zijn tijdens normale bezigheden of zelfs voortdurend klachten geven waardoor bewegen moeilijker en pijnlijker wordt.

Fysiotherapie bij peesontsteking

Heb je zelf last van peesontsteking en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?