Frozen shoulder behandeling

Wat is een frozen shoulder? Een frozen shoulder is

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder leidt tot stijfheid en pijn in de schouder wat beweging van de arm lastig maakt. Een frozen shoulder valt onder CANS en kan een lange tijd aanhouden.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder is ...

Frozen shoulder - introductie

Frozen shoulder betekent letterlijk bevroren schouder, deze term verwijst naar de klachten die meestal beginnen met een pijnlijke stijve schouder. Het is hierdoor lastig om de arm van de schouder te bewegen. Een frozen shoulder valt onder CANS (complaints of the arm, neck and/or shoulder), CANS staat apart beschreven op de klachtenpagina.

CANS >>

Oorzaken frozen shoulder

Een frozen shoulder komt vaak voor bij vrouwen over de 50 jaar en mensen die leiden aan suikerziekte, hartproblemen of schildklieraandoeningen. Het kan ook zijn dat er een slijmbeursontsteking of aanhoudende irritatie van de pees of het gewricht aan vooraf is gegaan. Dit kan ook een gewrichtsonsteking zijn bij een reumatische ziekte.

Een ongeval of operatie kan leiden tot een frozen schoulder, maar in sommige gevallen is er helemaal geen duidelijke oorzaak te vinden.

Symptonen frozen shoulder

De symptomen van een frozen shoulder zijn te verdelen in 3 stadia:

1. Het eerste stadium kan 2 tot 9 maanden duren, hier is de pijn het heftigst en is beweging erg moeilijk. De pijn neemt af in de nacht.
  2. Het tweede stadium kan 4 tot 12 maanden duren, hierbij staat stijfheid centraal. In dit stadium is er minder pijn maar is bewegingsverlies het grootst.
  3. In het laatste stadium herstelt de schouder langzaam, 4 tot 12 maanden en verdwijnt de stijfheid en de pijn.

Fysiotherapie bij een frozen shoulder

Heb je zelf last van een frozen shoulder en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?

Er zijn geen therapeuten gevonden die aan de zoekcriteria voldoen...