Carpaal tunnel syndroom behandeling

Wat is carpaal tunnel syndroom? Carpaal tunnel syndroom is

Wat is carpaal tunnel syndroom?

Carpaal tunnel syndroom is een afknelling van de middelste handzenuw waardoor pijn in hand en vingers kan onstaan. Komt voor bij mensen die hun handen veel gebruiken door bijvoorbeeld hun beroep.

Wat is carpaal tunnel syndroom?

Carpaal tunnel syndroom is ...

Carpaal tunnel syndroom - introductie

Het carpale tunnel syndroom is een beknelling van de middelste handzenuw in de pols. Deze ligt aan de zeide van de handpalm door de carpale tunnel. Door deze tunnel lopen ook pezen die ervoor zorgen dat de vingers kunnen buigen. De zenuw loopt van de onderarm door de pols naar de hand.

Bij het carpaal tunnel syndroom is er een zwelling ontstaan in de carpaal tunnel waardoor de druk toeneemt. De zenuw is het meest gevoelig voor deze druk en kan hierdoor bekneld raken.

Oorzaken carpaal tunnel syndroom

Het carpaal tunnel syndroom kan veroorzaakt worden door een beroep waarbij je veel met je handen werkt. Wanneer je je handen veel gebruikt kunnen de pezen die door de tunnel lopen geïrriteerd raken. Het kan ook plots gebeuren door een ongeluk waarbij je pols beschadigd raakt.

In sommige gevallen onstaat het carpaal tunnel syndroom als je lichaam veel vocht vasthoudt, bijvoorbeeld tijdens zwangerschap of door bepaalde aandoeningen zoals een traag werkende schildklier. Mensen met suikerziekte of overgewicht hebben meer kans op carpaal tunnel syndroom en over het algemeen komt het meer voor bij vrouwen.

Symptomen carpaal tunnel syndroom

Carpaal tunnel syndroom kan tot de volgende klachten leiden:

• slapende vingers of hand
  • pijn in je hand of vinger (kan uitstralen naar onderarm, elleboog of tot in de schouder)
  • gevoelloze, stijve vingers of hand
  • tintelingen in de hand of vingers (vooral duim, wijs- en middelvinger)
  • minder kracht in je hand

Vaak worden de klachten 's nachts als erger ervaring of wanneer de hand actief wordt gebruikt zoals tijdens autorijden en fietsen.

Fysiotherapie bij carpaal tunnel syndroom

Het je zelf last van carpaal tunnel syndroom en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?