Atrose heup behandeling

Wat is een athrose heup? Een athrose heup is...

Wat is een athrose heup?

Arthrose in de heup is slijtage van het kraakbeen rondom het heupgewricht. Vaak ontstaat dit als gevolg van ouder worden. Dit kan leiden tot pijn in het gewricht en moeilijker worden van beweging.

Wat is een atrose heup?

h

Een arthrose heup is ...

Athrose heup - introductie

Arthrose is slijtage van kraakbeen rondom het gewricht. Deze slijtage kan ook ontstaan in het heupgewricht, wat door artsen vaak coxartrose wordt genoemd. Heupartrose komt het meest voor bij ouderen boven de 55 jaar. Heuparthrose komt twee keer zo veel voor bij vrouwen dan bij mannen.

Het heupgewricht bestaat uit een bolvormige kop en een heupkom die precies in elkaar passen. Beide delen zijn bedekt met een dikke laag kraakbeen. Dit kraakbeen heeft een schokdempende, beschermende functie. Aangezien een wandeling van 5 kilometer het heupgewricht ongeveer 10.000 keer met een gewicht van 300 kilo belast is slijtage van het kraakbeen niet zo vreemd.

Oorzaken athrose heup

Het is niet volledig bekend hoe arthrose precies ontstaat, maar wel is bekend dat het kraakbeen van iedereen tijdens het ouder worden wat achteruit gaat. In principe is het dus een slijtageproces, maar vaak gaat dit bij artrose gepaard met ontstekingen.

Ook door aangeboren afwijkingen en beschadigingen door letsel kan arthrose ontstaan. Mensen die bijvoorbeeld door een bepaald beroep het heupgewricht meer belasten hebben over het algemeen meer kans op arthrose.

Symptomen athrose heup

Bij artrose in de heup kunnen verschillende klachten ontstaan:

• pijn in de lies met uitstraling naar bilstreek, bovenbeen en knie
  • pijn en stijfheid bij opstaan uit bed of van een stoel
  • beweging van heupgewricht wordt pijnlijker en moeizamer
  • er kunnen onstekingen in het gewricht ontstaan

Wanneer de slijtage langer aanwezig is kan het been een naar buiten gedraaide stand aannemen.

Fysiotherapie bij een athrose heup

Heb je zelf last van een athrose heup en ben je op zoek naar een fysiotherapeut die dit behandelt?